Terhi-Anna Wilska - Jouluna suomalaisten kulutus on erityistä, mutta yhtenäistä

23.12.2023

Joulu on tunnetusti kauppojen parasta sesonkia. Etenkin erikoiskauppa tekee noin neljänneksen koko vuoden tuloksestaan joulukuussa. Jouluna suomalaiset kuluttavat keskimäärin 550 euroa normaalia enemmän aikuista kohden. Tämä kulutus näyttää Tilastokeskuksen kokoamien lukujen valossa hämmästyttävän yhtenäiseltä.

Joulupuuseuran mukaan tänä jouluna koristellaan noin 1,4 miljoonaa joulukuusta, joista arviolta 300 000 löytyy omasta metsästä. Aidon kuusen kertoi Plantagenin kyselyssä hankkivansa kolme neljästä vastaajasta.

Ylivoimaisesti tärkeimpänä joulukoristeena suomalaiset pitävät kynttilää. Kotimaisille kynttilänvalmistajille marras-joulukuu tuo liki kaksi kolmasosaa koko vuoden myynnistä. Muita joulukoristeita ja joulunviettoesineitä myydään vuosittain noin 14 miljoonan euron arvosta.

Suomalaiseen jouluun kuuluvat olennaisesti myös joulukukat. Kauppapuutarhaliiton selvityksen mukaan suomalaiset ostavat joulun alla noin 2,5 miljoonaa hyasinttia, 1,5 miljoonaa joulutähteä ja 900 000 amaryllista. Kukkakaupoille joulumyynti voi muodostaa jopa puolet koko vuoden myynnistä.

Postille joulu on erityisen tuottoisaa aikaa. Vaikka joulukorttien suosio on viime vuosina hiipunut, niitä lähetettiin vuonna 2022 vielä yli 14 miljoonaa. Joulupaketteja lähetettiin noin 7 miljoonaa.

Joulun yhtenäiset kulutusrituaalit tuovat turvallisuutta

Jouluruokailu on suomalaisissa kodeissa hyvin samankaltaista. S-ryhmän mukaan vuoden 2022 jouluviikolla myytiin lähes miljoona kiloa joululaatikoita ja satoja tuhansia litroja glögiä. Puuroriisiä myytiin kahdeksan kertaa enemmän kuin vuoden muina aikoina. Graavi- ja savukaloja, mätejä ja sillejä myytiin kolminkertainen määrä normaalimyyntiin verrattuna.

Lidlin asiakastutkimuksessa 78 prosenttia vastaajista aikoi tänä vuonna ostaa porkkanalaatikkoa ja 72 prosenttia lanttulaatikkoa. Joulutorttu- ja piparkakkutaikinoita aikoi ostaa yli 70 prosenttia vastaajista. Kinkkua aiotaan syödä jopa kolmessa neljästä kotitaloudesta.

Punaviinistä on tullut joulupöydän suosikkijuoma. Alkossa ennakoidaan, että tänä jouluna punaviiniä juodaan 1,8 miljoonaa litraa. Samppanjaa ostetaan kolminkertaisesti normaaliaikaan verrattuna. Oluen myynnin arvioidaan tänä jouluna kaksinkertaistuvan. Erityisen suosittua joulunaikaan on tumma olut, jota ruokakaupoissa ennakoidaan myytävän jopa kuusi kertaa enemmän kuin normaalisti.

Matkailuun kulutetaan

Myös matkailuun kulutetaan joulunaikaan tavallista enemmän, vaikka valtaosa yöpymisistä tapahtuu sukulaisten kodeissa. Viime vuoden joulukuussa tehtiin 530 000 vapaa-ajan matkaa ulkomaille. Kotimaanmatkailu suuntautuu jouluna erityisesti Lappiin. Vuokramökeissä yöpyi joulukuussa 2022 noin 200 000 suomalaista.

Joulun yhtenäiset kulutusrituaalit tuovat turvallisuutta. Koristeet, ruoat ja tuoksut luovat hyviä muistoja ja tunteen jatkuvuudesta, mikä kannattelee erityisesti kriisiaikoina. Rituaalissa on jotain nostalgista ja haikeaa, mutta samalla rauhoittavaa. Maailma myrskyää, mutta joulurauha tulee silti joka vuosi. Siitä kannattaa jopa hieman maksaa.

Blogin kirjoittaja Terhi-Anna Wilska DigiConsumers-tutkimushankkeen johtaja ja  Jyväskylän yliopiston sosiologian professori. Wilska on erikoistunut kulutuksen ja talouden tutkimukseen. Blogi on julkaistu Keskisuomalainen-lehden kolumnina 22.12.2023.