Tutkijoiden artikkeleja, kirjoja, raportteja, kolumneja ja blogeja

Blogi • Terhi-Anna Wilska
22.01.2020

Rahan digitalisoituminen on kuluttajalle haaste ja kaupalle mahdollisuus

Melkein kaikilla meillä on muistoja omista ensimmäisistä ostotapahtumista. Niistä, joissa tiukasti nyrkkiin puristettu pikku kolikko ojennetaan juhlallisesti myyjälle ja toisessa nyrkissä puristetaan huolella valittua karkkia. Itse muistan ostaneeni lähikaupan tutulta myyjältä nallekarkin, joka 1970-luvun alussa maksoi pennin.

Blogi • Saija Alanko
14.12.2019

Kotitalouksien ylivelkaantumisen hillitseminen

On selvää, että kuluttajille riittää velkarahaa markkinoilla. Kuluttajia pitäisi kuitenkin suojella voimakkaalta vakuudettomien luottojen markkinoinnilta, kun kerran tiedetään niiden aiheuttavan useille ihmisille lopulta vaikeuksia.

Blogi • Eija Seppänen
11.10.2019

Oman talouden hallintaa pitää saada harjoitella

Verke. Miten opettaa nuorille fiksua rahankäyttöä? Uusin tutkimus osoittaa, että pelilliset ja toiminnalliset menetelmät toimivat hyvin talousasioiden opetuksessa. Aktivointi tekemisen kautta auttaa oppimista ja asioiden omaksumista

Blogi • Olli-Pekka Ruuskanen
06.08.2019

Onko vakuutuslukutaitosi terässä?

Tärkeä osa järkevää taloudellista käyttäytymistä on myös erityyppisten riskien ymmärtäminen ja niihin varautuminen.
Pikavipit, velkaantuminen ja maksuhäiriöt ovat nostaneet ihmisten taloustaidot puheenaiheeksi. Keskustelu taloudellisesta lukutaidosta on kuitenkin keskittynyt säästämiseen, sijoittamiseen ja velkaantumiseen.

Blogi • Panu Kalmi
28.03.2019

Onko tuhlaavaisuus pahe?

Vaasan yliopisto. Minulla oli viime viikolla mielenkiintoinen juttutuokio Helsingin Sanomien Juha Matias Lehtosen kanssa. Puhuimme aiheesta ”miksi tuhlaavaisuus herättää paheksuntaa”

Blogi • Terhi-Anna Wilska
25.10.2018

Kestävä kulutus on vahvasti eriytynyttä

Kaupan liitto. Vihreän kulutuksen imagon ei tule olla feminiininen eikä elitistinen, vaan sen pitää olla jotain, johon kaikki kuluttajat voivat samaistua iästä, sukupuolesta ja koulutuksesta riippumatta. Kestävyyden tulee myös olla sisäänrakennettuna yritysten kaikkeen toimintaan riittävän läpinäkyvällä tavalla, sillä kuluttajat tunnistavat viherpesun yhä paremmin. Tämä on yhteiskunnallisesti ja liiketaloudellisesti vaikea tehtävä, mutta ei kuitenkaan mahdoton.