Terhi-Anna Wilska

Terhi-Anna Wilska on Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittaman DigiConsumers-tutkimushankkeen johtaja ja työpaketin ”Nuorten kulutuskäyttäytyminen digitaalisissa ympäristöissä” vetäjä

Työpaketissa tutkimus kohdistuu 18–25-vuotiaiden nuorten aikuisten kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavien sosiaalisten, kulttuuristen ja tiedollisten tekijöiden tunnistamiseen sekä niiden vaikutusten analyysiin digitaalisissa ympäristöissä.

Ph.D., KTL, Professori
Jyväskylän yliopisto, yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
Kulutustutkimus, digitalisaatio, nuoret, hyvinvointi, kestävyys

terhi-anna.wilska@jyu.fi
+358 40 805 4201

Terhi-Anna Wilska is Leader of DigiConsumers-researchprogram and Leader in Work Package ”Young people as consumers in digital environments”

The research focuses on the impact of social, cultural and cognitive factors on the consumer behaviour of young adults between the ages of 18 and 25 in digital environments.

Ph.D., Lic.Sc. (Econ.), Professor, Consortium Pl
University of Jyväskylä, Department of Social Sciences and Philosophy.
Consumer research, digitalisation, young people, well-being, sustainability

terhi-anna.wilska@jyu.fi
+358 40 805 4201

Julkaisut / Publications

2024

Nuckols, J., Wilska, T., Sirola, A.
14.02.2024
A year after COVID-19 in three countries : The impact of the war in Ukraine and economic crisis on everyday life and wellbeing in Finland, Sweden, and the UK

2023

Anu Sirola, Jussi Nyrhinen, Julia Nuckols, Terhi-Anna Wilska
30.12.2023
Loot box purchasing and indebtedness: The role of psychosocial factors and problem gambling

Nuckols, J. A., Sirola, A., Ylilahti, M., & Wilska, T. A.
23.12.2023
Life course challenges in crises: transition from higher education to work during COVID-19 in Finland and Sweden

Sonali Srivastava, Terhi-Anna Wilska & Jussi Nyrhinen
04.10.2023
Awareness of digital commercial profiling among adolescents in Finland and their perspectives on online targeted advertisements

Nyrhinen, Jussi | Wilska, Terhi-Anna | Rantala, Eero
04.10.2023
Liikkumisen arvot, motivaatiot ja asenteet -tutkimushankkeen loppuraportti

Holkkola, M., Nyrhinen, J., Makkonen, M., Frank, L., Karjaluoto, H., & Wilska, T.-A.
05.09.2023
Showrooming behavior, omnichannel self-efficacy, and perceived channel integration as antecedents of revisit intention

Sonali Srivastava, Terhi-Anna Wilska, and Jussi Nyrhinen
26.06.2023
Children as social actors negotiating their privacy in the digital commercial context

Nyrhinen, J., Lonka, K., Sirola, A., Ranta, M., & Wilska, T.-A.
22.06.2023
Young adults’ online shopping addiction: The role of self-regulation and smartphone use

Tuominen, J., Rantala, E., Reinikainen, H., & Wilska, T.-A.
31.05.2023
Modern-day socialization agents: The connection between social media influencers, materialism, and purchase intentions of Finnish young people

Wilska, T.-A., Holkkola, M., & Tuominen, J.
25.05.2023
The Role of Social Media in the Creation of Young People’s Consumer Identities

Gintautas Silinskas, Arto K. Ahonen, Terhi-Anna Wilska
28.01.2023
School and family environments promote adolescents’ financial confidence: Indirect paths to financial literacy skills in Finnish PISA 2018

Julia A. Nuckols, Gintautas Silinskas, Mette Ranta & Terhi-Anna Wilska
20.01.2023
Income and Career Concerns Among Emerging Adults From Finland, Sweden, and the United Kingdom During COVID-19

Anu Sirola, Jussi Nyrhinen & Terhi-Anna Wilska
09.01.2023
Psychosocial perspective on problem gambling: The role of social relationships, resilience, and COVID-19 worry

2022

Wilska, T-A, Tuominen, Jesse & Luoma-aho, Vilma
11.12.2022
Kuluttajaboikotit ja cancel-kulttuuri

Niina Sormanen, Eero Rantala, Markku Lonkila & Terhi-Anna Wilska
10.12.2022
News consumption repertoires among Finnish adolescents: Moderate digital traditionalists, minimalist social media stumblers, and frequent omnivores

Tuominen, J., Rantala, E., Tolvanen, A., Luoma-aho, V., & Wilska, T.-A.
03.11.2022
Young Consumers’ Boycotting Profiles in the UK and Finland: A Comparative Analysis

Anu Sirola, Julia Nuckols, Jussi Nyrhinen & Terhi-Anna Wilska
10.06.2022
The use of the Dark Web as a COVID-19 information source: A three-country study

Sonali Srivastava, Terhi-Anna Wilska & Johanna Sjöberg
28.04.2022
Girls’ portrayals in fast fashion advertisements

Jesse Tuominen, Eero Rantala, Hanna Reinikainen, Vilma Luoma-aho & Terhi-Anna Wilska
26.01.2022
The brighter side of materialism: Managing impressions on social media for higher social capital

Niina Sormanen, Hanna Reinikainen & Terhi-Anna Wilska
04.01.2022
Strategies of Eliciting Young People’s Affective and Quick Participation in a Youth Magazine’s Instagram Community

2021

Silinskas, G., Ahonen, A. & Wilska, T-A
18.11.2021
Financial literacy among Finnish adolescents in PISA 2018: the role of financial learning and dispositional factors

Wilska, T., Sirola, A., Nuckols, J., Nyrhinen, J.
17.09.2021
A year of COVID-19 in three countries – A study on the effects of the COVID-19 pandemic on everyday life, consumption and digital behaviour in Finland, Sweden, and Great Britain

Wilska, T., Sirola, A., Nuckols, J., Nyrhinen, J.
17.08.2021
Koronavuosi kolmessa maassa : tutkimus COVID-19 -pandemian vaikutuksista arkeen, kulutukseen ja digikäyttäytymiseen Suomessa, Ruotsissa ja Iso-Britanniassa.

Terhi-Anna Wilska & Eero Rantala & Jesse Tuominen
20.01.2021
Sosiaalinen media ja sosiaalinen tausta teini-ikäisten nuorten kulutusasenteiden selittäjänä

2020

Mette Ranta, Gintautas Silinskas and Terhi-Anna Wilska
05.11.2020
Young adults’ personal concerns during the COVID-19 pandemic in Finland: an issue for social concern

Terhi-Anna Wilska, Jussi Nyrhinen, Jesse Tuominen, Gintautas Silinskas & Eero Rantala
19.05.2020
Kulutus koronan aikaan – ja sen jälkeen

Johanna Maksimainen, Terhi-Anna Wilska
25.11.2019
Tutkimusta nuorten taloustaitojen edistämisen tueksi digitalisoituvassa yhteiskunnassa

Blogit

2024

17.02.2024 Terhi-Anna Wilska: Kansalliset brändit eivät keikahda helposti

Globaalien myllerrysten keskellä Suomen presidentinvaalit menivät rauhallisesti ja mallikkaasti. Vaikka vaaleista on vain vähän aikaa, on ollut kiinnostavaa seurata, millaisella vauhdilla presidentiksi valitun Alexander Stubbin…

21.01.2024 Terhi-Anna Wilska: Kuluttajia vaivaa viherväsymys

Kulutukseen liittyvää mediakeskustelu on koronapandemian jälkeen ollut varsin hinta- ja kustannuskeskeistä. Luemme jatkuvasti kyselytutkimuksista, joissa valtaosa vastaajista on huolissaan rahojensa riittävyydestä. Inflaatio, korkojen nousu ja…

2023

23.12.2023 Terhi-Anna Wilska: Jouluna suomalaisten kulutus on erityistä, mutta yhtenäistä

Joulu on tunnetusti kauppojen parasta sesonkia. Etenkin erikoiskauppa tekee noin neljänneksen koko vuoden tuloksestaan joulukuussa. Jouluna suomalaiset kuluttavat keskimäärin 550 euroa normaalia enemmän aikuista kohden….

28.11.2023 Terhi-Anna Wilska: Nuoria ei suojella riittävästi kaupalliselta vaikuttamiselta

Teini-ikäinen Rebecca sai uusilta aikuisilta ystäviltään iAm-nimisen laitteen, jossa oli langattomat kuulokkeet. Kuulokkeita piti pitää päässä nukkuessakin. iAm-laite välitti informaatiota suoraan Rebeccan aivoihin sekä rekisteröi…

02.10.2023 Terhi-Anna Wilska: Tieto on rahanarvoista ja siksi media jakaa sitä usein väärin

Vanha sanonta kuuluu, että tieto on valtaa. Nykyisin tämä pitää paikkansa vain osittain. Digiaikana tiedon arvoa mitataan yhä enemmän rahassa. Oikeastaan kyse on syy-seuraussuhteesta: tieto tuo valtaa, koska siitä maksetaan.

01.09.2023 Terhi-Anna Wilska: Pähkinäsaaren rauhan raja on 700 vuotta vanha köyhyysraja

Pähkinäsaaren rauha solmittiin Ruotsin ja Novgorodin välille elokuun 12. päivänä vuonna 1323, eli melko tarkkaan 700 vuotta sitten. Kuluneena vuonna raja on ollut runsaan mediahuomion…

10.07.2023 Terhi-Anna Wilska: Suomalaisten kesähuvit ovat standardoituja

Tällä viikolla törmäsin artikkeliin, jossa kuvattiin 1990-luvulla suositun Puuhamaan nykyistä meininkiä (HS 4.7.2023). Vanha ja kulahtanut lapsiperhekohde on saanut uusia asiakkaita omaa lapsuuttaan muistelevista 1990-luvun…

13.06.2023 Terhi-Anna Wilska: Suomalaisten kulutustoiveet ovat edelleen maltillisia

Moni saattaa vielä muistaa 1970- ja 80-lukujen lottomainokset, joissa ihmisiltä kyseltiin, mitä he tekisivät, jos lottovoitto osuisi kohdalle. Vastaajat kertoivat korjaavansa taloaan, ostavansa uuden auton…

16.05.2023 Terhi-Anna Wilska: Muuttaisiko sokeri- ja rasvavero kuluttajien käyttäytymistä?

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ehdotti viime kuussa rasvaa, sokeria ja suolaa sisältävien tuotteiden ylimääräistä veroa. Tämä sai sekä elintarviketuottajat että kaupan alan ärähtämään välittömästi. Vero…

17.04.2023 Terhi-Anna Wilska: Succession-sarja herätti kysymyksen, miksi me tuhlaamme ihan kaikkea

Pääsiäislomallani Budapestissa tein sitä, mitä muutkin turistit historiallisissa kaupungeissa, eli ihailin taidokkaasti koristeltuja kirkkoja ja palatseja. Kotiin palattuani jatkoin HBO:n Succession-sarjan seuraamista. Sarja kertoo mediamogulin…

23.03.2023 Terhi-Anna Wilska: Koulushoppailua ei kannata tuomita

Viime aikoina mediassa on nostattanut tunteita koulushoppailu eli koulun valinta maineen tai opetustarjonnan perusteella lähikoulun sijasta. Toimintaa on laajasti arvosteltu ja sille on esitetty rajoituksia….

14.01.2023 Terhi-Anna Wilska ja Anu Raijas

HS Vieraskynä: Oman kulutuksen hallinta on kriisiajan tärkein taloustaito
Kyky hallita omaa taloutta määrittää viime kädessä rahan riittävyyden ja vaikuttaa siis vaikeuksista selviytymiseen. Venäjän hyökkäyssota on aiheuttanut energiakriisin, elämisen kustannukset ovat kohonneet ja lainarahan…

2022

01.12.2022 Terhi-Anna Wilska: Yllättävä tutkimustulos: itseään varakkaamman esittäminen somessa tuo lisää kavereita

Vuoden materialistisin juhla, joulu, lähestyy ja sen myötä lisääntyy jokavuotinen paine tavaroiden ostamiseen. Energiakriisin ja inflaation johdosta monet kertovat välttävänsä turhaa kuluttamista tänä joulusesonkina. Mutta…

29.10.2022 Terhi-Anna Wilska: Miksi myymäläympäristöihin ei panosteta enemmän?

Ostamme koko ajan enemmän verkosta ja samalla vähemmän myymälöistä. Kuitenkin kaupunkikeskustat tarvitsevat myymälöitä ollakseen eläviä ja myymälät tarvitsevat asiakkaita. Pandemian aikana kehitettiin ansiokkaasti verkkokauppojen vuorovaikutteisuutta…

02.09.2022 Terhi-Anna Wilska: Sosiaalisen median vaikuttajien merkitystä ei pidä vähätellä

Viime viikkoina vellonut kohu pääministeri Sanna Marinin (sd) bilevideoista on kirvoittanut lukemattomia mediakirjoituksia. Mielipiteet juhlimisesta ovat vaihdelleet, mutta monet kommentoijat ovat joko suoraan tai rivien..

2021

15.11.2021 Julia Nuckols ja Terhi-Anna Wilska:
It-alan ja kauppatieteiden opiskelijat luottavaisimpia koronan koettelemassa maailmassa – ”voittajan asemassa”

Nuorten aikuisten siirtyminen opiskelusta työelämään on ainutlaatuinen jakso, johon sisältyy lupaus uudesta alkavasta elämänvaiheesta, mutta myös nalkuttava epävarmuus ja huoli oman työuran aloittamisesta. Tarve päästä…

11.02.2021 Terhi-Anna Wilska: Korona-aika on vaikuttanut nuoriin digikuluttajiin monin tavoin

Kenellekään ei liene enää epäselvää, että koronakriisi on vauhdittanut kulutuksen ja kaupan digitalisaatiota. Tutkimuksissa on havaittu, että erityisesti iäkkäämmät ja digiympäristöihin aiemmin tottumattomat kuluttajat ovat…

15.01.2021 Terhi-Anna Wilska: Nuoret kärsivät eniten

Koronakriisi ei ole kohdellut kaikkia väestöryhmiä samalla tavalla. Eri ikäryhmistä suurimpia kärsijöitä ovat olleet nuoret. Oman tutkimushankkeeni tulosten mukaan yli kolmannes opiskelijoista menetti viime kesänä…

2020

29.05.2020 Terhi-Anna Wilska
Koronakriisi voi kehittää kotimaisen kaupan monikanavaisuutta

Kuluttajien toimintaa ja asenteita on koronakeväänä tutkittu useissa tutkimuksissa ja selvityksissä. Myös johtamani DigiConsumers -hanke selvitti huhtikuun lopulla kuluttajien taloudellista tilannetta, kuluttamista ja hyvinvointia. Raporttimme…

12.05.2020 Terhi-Anna Wilska & Jenni Järvelä:
Tarvitsemme koko yhteiskunnan talkoot nuorten hyväksi

1990-luvun lama-ajan nuoret kärsivät työttömyydestä ja syrjäytymisestä ennen näkemättömällä tavalla. Pahimmillaan vuonna 1994 alle 25-vuotiaiden työttömyysprosentti oli yli 35, ja vielä vuonna 1997 nuorista oli…

22.01.2020: Terhi-Anna Wilska: Rahan digitalisoituminen on kuluttajalle haaste ja kaupalle mahdollisuus

Melkein kaikilla meillä on muistoja omista ensimmäisistä ostotapahtumista. Niistä, joissa tiukasti nyrkkiin puristettu pikku kolikko ojennetaan juhlallisesti myyjälle ja toisessa nyrkissä puristetaan huolella valittua karkkia….

 

Mediassa

2024

13.02.2024 • Vantaan Sanomat & Vihdin Uutiset
Terhi-Anna Wilska: Tiktokissa trendaavat tuotteet viedään käsistä

30.01.2024 • Yle
Terhi-Anna Wilska: ”Nuorten yrittäjyyshalut ovat selkeästi kasvaneet”

27.01.2024 • HBL
Terhi-Anna Wilska: Dålig impulskontroll gör unga finländare sårbara på nätet – till och med pensionärer är skickligare

02.01.2024 • Yle
Terhi-Anna Wilska: Ravintoloita kaatuu nyt ennätystahtiin – iso syy on kotiinkuljetusten suosio, mutta nuorille maistuu myös luksus

02.01.2024 • Yle Svenska
Terhi-Anna Wilska: Rekordmånga restauranger tvingas stänga – de populära hemleveranserna är en stor anledning, men unga vill ha en smak av lyx

2023

22.12.2023 • Yle
Terhi-Anna Wilska: Minimalistin joululahjat

YLE • 25.11.2023
Terhi-Anna Wilska: ”Miesten ja naisten tuloero on melko pysyvä”

YLEN AAMU • 24.11.2023
Terhi-Anna Wilska Ylen aamussa: Alennuskampanjat käynnissä. Miten hintatietoisia suomalaiset kuluttajat ovat?

HELSINGIN SANOMAT • 23.11.2023
Terhi-Anna Wilska: Tutkija neuvoo nukkumaan yön yli ennen ostopäätöstä

YLE • 08.11.2023
Terhi-Anna Wilska: Nuoret hyväksyvät luksuselämän merkit, mutta vanhemmille ökyily ei sovi – rikastumista katsotaan silti aiempaa sallivammin

YLE • 01.11.2023
Terhi-Anna Wilska: Black Friday altistaa vastuullisenkin kuluttajan heräteostoksiin

YLE • 27.10.2023
Terhi-Anna Wilska: Nukkemaailman kauhukakarat

VERKKOUUTISET • 22.10.2023
Terhi-Anna Wilska: Arvio Helsingin keskustan ongelmista: Vähän kysyntää, vaikea saavuttaa

YLE • 17.10.2023
Terhi-Anna Wilska: Ärhäkkä urheiluauto voi hyvinkin olla peniksen jatke – itsetuntoa paikataan muillakin luksusostoksilla

YLE • 15.10.2023
Terhi-Anna Wilska: Tonåringarnas konsumtion har blivit mer impulsiv – och allt fler har allt mer pengar att röra sig med

YLE • 14.10.2023
Terhi-Anna Wilska: Katja Vakula pukee lapsensa vuokravaatteisiin ja kokee säästävänsä aikaa, rahaa ja luontoa – ilmiö vetoaa nuoriin äiteihin, sanoo tutkija

YLE • 24092023
Terhi-Anna Wilska: Ruokalähetin kyydissä saattaakin olla burgerin sijaan dildo ja kissanhiekkaa – katso tästä suurten kaupunkien tilatuimmat asiat

Talouselämä • 15092023
Terhi-Anna Wilska: Kaikki elämäsi rahat

YLE • 23.08.2023
Terhi-Anna Wilska: Käytettyjen vaatteiden kauppoja avautuu kauppakeskuksissa ja jopa lentoasemalla

YLE • 17.08.2023
Terhi-Anna Wilska: Näistä syistä kaikki tuntuvat nyt rakastavan Käärijää ja Popedaa ja haluavat pukeutua pinkkiin

ME NAISET • 12.08.2023
Terhi-Anna Wilska: Perusasiat ja talous haltuun

ETELÄ-SUOMEN SANOMAT • 02.08.2023
Terhi-Anna Wilska: Nuorten someilmiö Primea myydään Lahdenkin markettien hyllyillä – lähes 10 euron juoma on monelle liian kallis

SATAKUNNAN KANSA • 30.07.2023
Terhi-Anna Wilska: ”Kun minusta ei välitetä niin minäkään en välitä” – Suomalaisetkin saattavat nyt ryhtyä ”kosto­kuluttamiseen”

IISALMEN SANOMAT • 29.07.2023
Terhi-Anna Wilska: Prime-juomavillitys on some-markkinoinnin taidonnäyte: ”On tärkeää, että siitä on tehty vaikeasti saatava”

HELSINGIN SANOMAT • 27.07.2023
Terhi-Anna Wilska: ”Kun minusta ei välitetä niin minäkään en välitä” – Suomalaisetkin saattavat nyt ryhtyä ”kosto­kuluttamiseen”

Keskisuomalainen • 11.6.2023
Terhi-Anna Wilska: Kysyimme, miten nyt lomaillaan

TALOUSSANOMAT • 05.05.2023
Terhi-Anna Wilska: Kun halvalla sain

YLE • 05.04.2023
Terhi-Anna Wilska: Pojat reagoivat valeuutisiin eri tavoin kuin tytöt – pojat viihtyvät trollisivustoilla, vaikka tunnistaisivat tiedon valheelliseksi

MTV UUTISET • 29.03.2023
Terhi-Anna Wilska: Koronapandemia kolhaisi ihmissuhteita: Professori nimeää merkittävimmät vaikutukset

YLE • 25.03.2023
Terhi-Anna Wilska: Kymmenet jonottivat lenkkareita, joihin vain osa sai ostoluvan

YLE TALOUS • 31.01.2023
Terhi-Anna Wilska: ”Ulkonäköön satsaamista häpeillään”

LÄHITAPIOLA • 05.01.2023
Terhi-Anna Wilska: ”Korona-aikana uuden ostamisen arvostus väheni”

AAMUSET, TALOUSSANOMAT • 05.01.2023
Terhi-Anna Wilska: Nuorille käytettynä ostaminen on trendi

2022

LEHTERI.FI • 29.12.2022
Terhi-Anna Wilska: Siivouksen voi ostaa hyvällä omallatunnolla

KESKISUOMALAINEN • 24.11.2022
Terhi-Anna Wilska: Podcast | Ostajan kannattaa olla tarkkana alennushurmoksessa – professorin mukaan kuluttajaa voidaan viilata linssiin

HS.FI • 24.11.2022
Terhi-Anna Wilska: ”Pandemia muutti ihmisten käsitystä siitä, mikä heidät tekee iloisiksi”

TEKIJÄ • 14.11.2022
Terhi-Anna Wilska: Kallis elämämme – hintojen nousu hirvittää, mutta liika säästäminen ruokkii lamaa

ALUEVIESTI • 15.10.2022
Kulutustutkija Terhi-Anna Wilska tietää, että vanha ajatusmalli, jonka mukaan poika tarvitsee ja tyttö kinuaa, elää edelleen

HS VISIO • 01.10.2022
Terhi-Anna Wilska & Panu Kalmi: Kannattaako nuorena säästää vai elää? Tällainen kulutuskäyrä tuottaa onnellisimman elämän.

SEURA • 27.09.2022
Terhi-Anna Wilska: Sähkökäyttöisten autojen jakaantuminen tulojen mukaan Suomessa

KESKI-UUSIMAA • 22.08.2022
Terhi-Anna Wilska: Onko raha hyvä motivaattori?

HELSINGIN SANOMAT • 15.08.2022
Terhi-Anna Wilska: Suuret tuloerot voivat vieraannuttaa ystäviä toisistaan: ”Vapaa-ajasta on tullut kulutuskeskeisempää”

SUOMEN KUVALEHTI • 28.07.2022
Terhi-Anna Wilska: Vielä on kesä, nyt kuluttamaan

HS TALOUS • 27.07.2022
Terhi-Anna Wilska: Kosmetiikan myynti kasvaa kohisten, ja professori povaa Suomeen kauneus­buumia – tästä ”huuli­puna­indeksissä” on kyse

ILTALEHTI • 29.06.2022
Terhi-Anna Wilska: Tutkijat huolestuivat pikamuotiketjujen mainoskuvista – teinityttöjen kannalta ongelmallista

IISALMEN SANOMAT • 10.04.2022
Terhi-Anna Wilska: Syrjäytymisen kehä voi kasvattaa itse itseään.

YLE • 07.04.2022
Terhi-Anna Wilska: Voit valita olla kuluttamatta

KULJETUS JA LOGISTIIKKA • 31.03.2022
Terhi-Anna Wilska: Monella lapsella on edessään elämänsä eka laivamatka – perinteillä on iso rooli Itämeren uusimmallakin laivalla

TALOUSSANOMAT • 18.03.2022
Terhi-Anna Wilska: Suomalaisten ostovoima heikkenee – ”Kaikenlainen kuluttamisen hiljeneminen lienee edessä”

YLE • 08.03.2022
Terhi-Anna Wilska: Ukrainan tilanne voi jarruttaa ihmisten kuluttamista, sanoo professori

LAPIN KANSA • 04.02.2022
Terhi-Anna Wilska: Vanhin ei suostu kuolemaan

HELSINGIN SANOMAT • 10.01.2022
Terhi-Anna Wilska & Mette Ranta: Rikastu, hyvä lapsi

2021

YLE SVENSKA • 02.12.2021
Terhi-Anna Wilska: Få stortrivs med att att bo trångt

ILTALEHTI • 27.11.2021
Terhi-Anna Wilska: Asuntoja suunnitellaan liikaa nukkekodeiksi

YLE • 27.11.2021
Terhi-Anna Wilska: KFC:n kana-ateriat vetävät jonottajia jo kolmatta viikkoa – tutkija: Olisin hämmästynyt, jos sinne ei olisi jonoa

KESKISUOMALAINEN • 25.11.2021
Podcast: Professori Terhi-Anna Wilska kertoo, miksi suomalaisetkin höyrähtävät Black Friday -tarjouksiin

KAUPPA.FI • 16.11.2021
Terhi-Anna Wilska: Kierrätyksen suosio näkyy kauppojen valikoimissa

MAASEUDUN TULEVAISUUS • 14.11.2021
Terhi-Anna Wilska: Valtaosa ihmisistä muuttaa elämäntapaansa vain, jos se tehdään heille helpoksi

SAVON SANOMAT • 10.11.2021
Terhi-Anna Wilska: ”Raha ja rakkaus eivät vain kuulu yhteen” – Miksi rahasta puhuminen on niin vaikeaa?

KAKSPLUS • 07.11.2021
Terhi-Anna Wilska: Mitä lapsi maksaa? Vauva on kallein, kuusivuotias edullisin

ILKKA-POHJALAINEN • 30.09.2021
Terhi-Anna Wilska: Näin Ilkka-Pohjalaisen lukijat aikovat muuttaa kulutustaan rajoitusten jälkeen

KESKISUOMALAINEN • 29.09.2021
Terhi-Anna Wilska: Kierrätystavaroiden suosio on lisääntynyt – Suomessa nuorten suhtautuminen on muuttunut suuresti ja poikkeaa Ruotsista ja Britanniasta

KESKISUOMALAINEN • 03.09.2021
Terhi-Anna Wilska: Nöyrät suomalaiset asuvat itäeurooppalaisen ahtaissa asunnoissa, mutta etätyö voi muuttaa asumisen ihanteita

HELSINGIN SANOMAT • 15.07.2021
Terhi-Anna Wilska: Tietyn merkkinen harmaa huppari on tämän hetken himoituimpia vaatteita, ja siitä voidaan maksaa satoja euroja

AAMULEHTI • 15.07.2021
Terhi-Anna Wilska: Nuoret ”treidaavat” harvinaista katumuotia ja luksusmerkkejä netin myyntialustoilla

KESKISUOMALAINEN • 09.07.2021
Terhi-Anna Wilska: Jalkapallofanitus on tunteisiin pohjautuvaa brändikuluttamista

AAMULEHTI • 04.07.2021
Terhi-Anna Wilska: Onko 24/7-yhteiskunta täällä jäädäkseen?

APU • 29.04.2021
Terhi-Anna Wilska: Ruotsissa luotetaan vaurauden jatkumiseen

ME NAISET • 23.04.2021
Terhi-Anna Wilska: Mistä tunnistaa keskiluokkaisen? Tosiasiassa yksi asia paljastaa, mihin luokkaan kuulut, sanoo sosiologi

AAMUSET • 06.04.2021
Terhi-Anna Wilska: Tutkimus haastaa mielikuvan velkaantuvista nuorista ja piheistä eläkeläisistä

IS/ME NAISET • 19.03.2021
Terhi-Anna Wilska: Pitääkö paikkansa, että köyhän ei kannata ostaa halpaa? Kulutustutkija haastaa ajatuksen: ”Saattaa tulla huijanneeksi itseään”

HELSINGIN SANOMAT • 13.03.2021
Terhi-Anna Wilska: Mökkivaraukset käyvät kuumana, mikä voi professorin mukaan johtua jäljittely­käyttäytymisestä

YLE • 12.02.2021
Terhi-Anna Wilska: Kun ajat ovat epävarmat, ihmiset alkavat säästää enemmän

TUTKA • 11.02.2021
Terhi-Anna Wilska: ”Nuoret haluavat vaikuttaa, mutta monet kokevat perinteisen edustuksellisen demokratian hitaaksi ja turhauttavaksi”

IS/TALOUSSANOMAT • 26.01.2021
Terhi-Anna Wilska: Suomalaisten syömisessä tapahtui selvä käänne koronakriisin aikana – ”Pysyvä muutos”

2020

YLE • 01.12.2020
Terhi-Anna Wilska: Joulukalenterin luukkuihin kätketään nyt kaikkea lakusta seksileluihin

KODIN PELLERVO • 01.12.2020
Terhi-Anna Wilska: Herkku vai härpäke

HELSINGIN SANOMAT • 30.11.2020
Terhi-Anna Wilska: Pesukoneen ostajan ei kannata maksaa turhasta

MAASEUDUN TULEVAISUUS • 29.11.2020
Terhi-Anna Wilska: Suomessa joulun kaupallisuus elää hengellisyyden rinnalla – mutta rajansa kaikella, sanoo professori

ILTALEHTI • 19.11.2020
Terhi-Anna Wilska: Näin korona vaikuttaa kauppojen sesonkiin: ”Tästä tulee tavarajoulu”

HELSINGIN SANOMAT • 14.11.2020
Terhi-Anna Wilska: Mielihyvää ostamassa

YLE • 11.11.2020
Jesse Tuominen & Terhi-Anna Wilska: Paljon sun outfit maksaa?

YLE • 07.11.2020
Terhi-Anna Wilska: Kotiin uutta ja kaunista, vaikka vain lohduksi? Korona ajaa ihmisen hakemaan mielihyvää uusista asioista ja se on välillä hyväksi

HELSINGIN SANOMAT • 06.11.2020
Terhi-Anna Wilska: Tuleeko turkiseläimiin leviävästä koronaviruksesta alan kuolinisku?

ILTASANOMAT • 16.10.2020
Terhi-Anna Wilska: Pitkittyvä koronakriisi voi synnyttää menetetyn sukupolven – kova huoli nuorten tulevaisuudesta

ILTASANOMAT • 25.09.2020
Terhi-Anna Wilska: Näin koronakriisi iskee ikäluokkasi talouteen – katso, kuulutko voittajiin vai häviäjiin

YLE TV1 • 25.09.2020
Terhi-Anna Wilska: Neljännesvuosisata vatulointia ja vastuun siirtelyä – näin asiantuntijat arvioivat kulutustamme ja päättäjien toimia

YLE AREENA AUDIO • 17.09.2020
Terhi-Anna Wilska: Zero waste – ratkaistaanko jätekriisi someilmiöllä?

AAMULEHTI • 04.09.2020
Terhi-Anna Wilska: Moni haaveilee olevansa keski-ikäisenä riippumaton työnteosta, mutta onko se mahdollista?

TALOUSELÄMÄ • 04.09.2020
Terhi-Anna Wilska: Kalevala Korun uusi yritys

HELSINGIN SANOMAT • 29.08.2020
Terhi-Anna Wilska: Kun uusi puhelinmalli tulee, Henri Koskenranta haluaa sen – halun taustalla on ”hehkulamppuhuijaus”, sanoo professori

PIRKKA • 25.08.2020
Terhi-Anna Wilska: Ostatko järjellä vai tunteella?

HELSINGIN SANOMAT • 18.08.2020
Terhi-Anna Wilska: Mies kuluttaa entiseen malliin, nainen köyhäilee

HELSINGIN SANOMAT • 15.08.2020
Terhi-Anna Wilska: Pelottava puku

KALEVA • 27.07.2020
Terhi-Anna Wilska: Al­ku­vuon­na kuumana käynyt asun­to­kaup­pa kävi sy­väl­lä, kunnes kesäkuu selätti koronan

YLE1 A-STUDIO • 20.07.2020
Terhi-Anna Wilska: Koronatyöttömyys iski nuoriin

YLE • 20.06.2020
Terhi-Anna Wilska: Parikymppiset pelkäävät laman vievän työt ja hyvinvoinnin

HELSINGIN SANOMAT • 20.05.2020
Terhi-Anna Wilska: Kaipuu lähi­kaupoissa asiointiin on suurempi kuin kiinnostus verkko-ostoksiin

TIEDE-LEHTI • 16.05.2020
Terhi-Anna Wilska: Tavarasta luopuminen voi olla traumaattista

YLE • 16.05.2020
Terhi-Anna Wilska: Korona käänsi rahankäytön päälaelleen

ME NAISET • 13.05.2020
Terhi-Anna Wilska: Ääriolosuhteet kiehtovat ihmisiä etenkin taloudellisesti hyvinä aikoina

RADIO SUOMI • 07.05.2020
Terhi-Anna Wilska: Nuoret ja talous

TALOUSTAITO • 07.05.2020
Terhi-Anna Wilska: Korona iskee erityisesti nuorten talouteen – uhkaako meitä jälleen menetetty sukupolvi?

VIISAS RAHA • 05.05.2020
Terhi-Anna Wilska: Nuoret haluavat parantaa omaa talousosaamistaan

YLE • 15.03.2020
Terhi-Anna Wilska: Nuoret saavat vanhempansa pohtimaan ilmastoa, mutta aihe myös repii perheitä

YLE • 10.03.2020
Terhi-Anna Wilska: Luulitko, että nuoret ovat ilmastoystävällisimpiä kuluttajia? Väärin, sanoo professori: ”Yli 60-vuotiaat kaikista ekologisimpia”

A-STUDIO • 10.03.2020
Terhi-Anna Wilska: Keskustelemassa ilmastoahdistuksesta, kohdasta 10min 20sek

HELSINGIN SANOMAT • 29.02.2020
Terhi-Anna Wilska: Junamatkailun suosio kasvaa, mutta ilmastoahdistus ei selitä ilmiötä

YLIOPPILASLEHTI • 18.02.2020
Terhi-Anna Wilska: Tervetuloa ambassador-perheeseen!

YLE • 21.01.2020
Terhi-Anna Wilska: Nuorten taloushaasteet ovat aivan erilaiset kuin aikaisempien sukupolvien

HELSINGIN SANOMAT • 09.01.2020
Terhi-Anna Wilska: Yhä useampi suomalainen pitää itseään edistyksellisenä kuluttajana, mutta onko se totta?

2019

VAUVA.FI • 17.12.2019
Terhi-Anna Wilska: Jouluna ei kuluteta järjellä, sanoo kulutustutkija – koristeisiin ja jouluvaatteisiin laitetaan entistä enemmän rahaa

ILTALEHTI • 03.12.2019
Terhi-Anna Wilska: Black Fridayna rikottiin taas myyntiennätyksiä – tutkija kertoo, miksi ihmiset hurahtavat ostovimmaan

MTV3 • 09.11.2019
Terhi-Anna Wilska: Tuhat ihmistä taas ilmaisen kassin perässä Helsingissä