Kutsu DigiConsumers-päätösseminaariin 13.5.2025

Nuorten taloustaidot digiajassa – Kuinka kasvattaa digitaalisesti taitavia kuluttajia?

Tilaisuuden puheenvuoroissa käsitellään, miten digitalisaatio muokkaa nuorten kulutuskäyttäytymistä ja talousosaamista sekä millä keinoilla voimme vahvistaa heidän talous- ja digitaitojaan.

Ilmoittaudu tilaisuuteen täällä.

Tilaisuuksiin voi osallistua paikan päällä tai niitä voi seurata Tiedekulman sivuilla.

Ohjelma

  • 13.00 Tervetuloa, Laura Friman
  • 13.05 Alkusanat, Minna Lammi, professori, CULT-ohjelman johtaja
  • 13.10 Digitalisaatio on nopeasti kaupallistanut nuorten arjen ja elämäntavan, Terhi-Anna Wilska, sosiologian professori, DigiConsumers-konsortion johtaja, Jyväskylän yliopisto

KULUTTAMINEN JA TALOUSOSAAMINEN

  • 13.20 Nuoret kuluttajina digitaalisilla alustoilla. Riskit ja mahdollisuudet, Jussi Nyrhinen, KTT, tutkijatohtori, Jyväskylän yliopisto
  • 13.35 Käteisestä kryptoon: nuorten talousosaaminen digitaalisessa taloudessa, Panu Kalmi, taloustieteen professori, Vaasan yliopisto
  • 13.50 Kommenttipuheenvuoro Anu Raijas, talousosaamisen neuvonantaja, Suomen Pankki

KOULUT JA OPPIMINEN

  • 14.00 Opettajien ja koulujen uudistumiskyky, Iida Vedenpää, väitöskirjatutkija, luokanopettaja, Helsingin yliopisto
  • 14.15 Digilaitteiden käytön yhteys PISA-osaamiseen, Arto K. Ahonen, KT, dosentti, PISA-tutkimuksen kansallinen tutkimusjohtaja, Jyväskylän yliopisto
  • 14.30 Kommenttipuheenvuoro, Heidi Lammassaari, projektipäällikkö, Helsinki Education Hub
  • 14.40 Yleisökysymykset
  • 14.50 Kotiinviemiset / kiteytykset Terhi-Anna Wilska & Laura Friman
  • 15.00 Kiitos!

Tervetuloa!

Yhteys ja lisätietoja:

Ohjelmajohtaja: professori Minna Lammi, Anglia Ruskin University, etunimi.sukunimi(at)aru.ac.uk

Kulttuuri teknologisoituvassa yhteiskunnassa (CULT) -tutkimusohjelman hankkeita rahoittaa Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN).  Strategisen tutkimuksen avulla etsitään konkreettisia ratkaisuja suuriin ja monitieteistä otetta vaativiin haasteisiin.