Mitä taloudesta pitäisi tietää sekä opettaa lapsille ja nuorille – ja miten?

Mikä taloustaito on? Mitä taloudesta ja kulutuksesta olisi hyvä tietää ja osata, että teemoja voisi opettaa lapsille ja nuorille?

Yli 50 tulevaa opettajaa osallistui Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa järjestämälle Talousosaamista pedagogeille -opintojaksolle kuluvana lukukautena. Keväällä 2020 pilotoitu opintojakso on DigiConsumers hankkeen tutkijatohtori, yliopistonlehtori Mette Rannan ja kotitaloustieteen professori Minna Aution yhdessä suunnittelema ja toteuttama opiskelijalähtöinen opintojakso, joka antaa työkaluja suunnitella ja toteuttaa talousopetusta aine- ja ilmiölähtöisesti.

Opintojaksolla tuodaan esiin mikro- ja makrotaloudellisia ilmiöitä ja yksilön, perheen ja kotitalouden taloudelliseen toimintaan liittyviä tekijöitä eri oppiaineiden näkökulmasta. Opintojakson tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat talous- ja kuluttajaosaamisen opetuksen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisiin lähtökohtiin.

Luentosarjan toteuttamiseen osallistui lukuisia talouden ja kulutuksen ilmiöitä tutkineita huippuasiantuntijoita sekä käytännön talousosaamista tekeviä ammattilaisia. DigiConsumers hankkeen tutkijoita eri työpaketeista osallistui aktiivisesti opettamiseen opintojaksolla. Professori Panu Kalmi Vaasan yliopistosta kertoi opiskelijoille, kuinka pelit toimivat talousoppimisen tukena. Erityisasiantuntija Lauri Vaara Talous ja Nuoret TATista toi esiin näkökulman nuorten kulutustavoista ja työelämäodotuksista. Paneelikeskusteluun osallistui tutkijatohtori Jussi Nyrhinen Jyväskylän yliopistosta. Etäluentojen ja työpajojen jälkeen opintojakso huipentui live-tapaamiseen Suomen Pankin Rahamuseon Talousosaamiskeskuksessa.

Positiivista palautetta saaneelle opintojaksolle suunnitellaan jatkoa tulevina lukuvuosina.