Kirjoittajat: Mette Ranta, Milla Kruskopf, Marilla Kortesalmi, Panu Kalmi & Kirsti Lonka
Entrepreneurship as a Neglected Pitfall in Future Finnish Teachers’ Readiness to Teach 21st Century Competencies and Financial Literacy: Expectancies, Values, and Capability
Julkaisija: Education Sciences Volume 12 Issue 7, s. 463.
https://www.mdpi.com/2227-7102/12/7/463
Abstrakti
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella yrittäjyyttä tulevien opettajien valmiuksissa opettaa 2000-luvun laaja-alaista osaamista. Opettajien itseluottamus yrittäjyys- ja taloustaitojen opettamisessa on elintärkeää, jotta oppilaat voivat pärjätä ja menestyä nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kyselyaineistoa tulevien opettajien odotusarvoista opettaa kansallisen opetussuunnitelman seitsemää laaja-alaisen osaamisen osa-aluetta sekä heidän talousosaamistaan.
Opettajaopiskelijat osoittivat suurta kiinnostusta kaikkia laaja-alaisen osaamisen osa-alueiden opettamista kohtaan, mutta ilmoittivat heikointa itseluottamusta ja korkeinta vaivannäön tasoa ICT-, työelämä- ja yrittäjyystaitojen opetuksessa.
Itseluottamusta opettaa yrittäjyystaitoja tarkasteltiin subjektiivisilla arvioilla talousosaamisesta ja itseluottamuksella opettaa kuluttajataitoja. STEM-aineiden opettajilla ja miesopettajilla oli parempi objektiivinen taloudellinen tietämys. Artikkelissa pohdimme havaitun talousosaamisen, puutteellisen itseluottamuksen sekä korkean vaivannäön kokemusta näiden taitojen opettamisessa.
Painotamme tukea tulevien opettajien valmiuksille opettaa työelämätaitoja, yrittäjyyttä ja talousosaamista ilmiöpohjaisen oppiaineyhteistyön, muodollisen opettajankoulutuksen ja digitaalisten sovellusten avulla.
Avainsanat: opettajankoulutus; yrittäjyystaidot; talousopetus; itseluottamus; 2000-luvun taidot; Suomi
Abstract
The aim of this study was to examine entrepreneurship in the context of future Finnish teachers’ readiness to teach 21st century (broad-based) competencies. Teachers’ self-efficacy in teaching entrepreneurial skills and financial matters is vital for their pupils to actively participate and flourish in future society. The study utilized survey data of future teachers’ expectancy-values in teaching seven broad-based competencies of the current national curriculum and their financial literacy.
Future teachers expressed high interest in all competencies but reported the least self-efficacy and highest cost in teaching ICT as well as working life and entrepreneurship competencies.
Teaching self-efficacy (TSE) in entrepreneurial competencies was predicted by subjective evaluations of financial capability and TSE in consumer skills. Teaching STEM subjects as well as male gender were related to better objective financial knowledge. We discuss the implications of observed financial capability, lack in self-efficacy, and high experienced cost of teaching these competencies.
Support for future teachers’ readiness to teach working life skills, entrepreneurship, and financial literacy through phenomenon-based school subject collaboration, formal teacher training, and digital applications are emphasized.
Keywords: teacher training; entrepreneurial skills; financial education; self-efficacy; 21st century competencies; Finland